Kuna on aasta algus, siis on tavapärasemalt rohkem tegemist eesmärkide seadmisega. Sellel aastal on minult päris sageli küsitud, et milline see kõige õigem eesmärk on, kas konkreetne ja lihtsalt mõõdetav või pigem selline üldisem, visioonilikum.
Kui ma olen uurinud, et millest selline küsimus üldse on üles kerkinud, on vastused väga sarnased. Küsija on lugenud või kuulnud kaht vastandlikku lähenemist ning mõlemad tundusid talle täitsa loogilised. Tegelikult on õigus mõlemal väitel, lihtsalt üks räägib originaalis “aiast” ja teine “aia august”.
Inglise keeles kasutatakse eesmärkidest rääkides kahte terminit goal ja objective, mis tõlgitakse mõlemad eesti keelde kui eesmärk, sest meil nagu ei olegi erinevaid sõnu nende jaoks. Ja olgem ausad, ka ingliskeelses kirjanduses on need kaks kohati segi läinud. Sisuliselt on need aga väga erinevad asjad.
Goal ehk siht
Goal tähistab SUURT eesmärki, pikaajalist, sageli raskesti mõõdetavat sihti. See võib ka tähendada ideaali või nägemust, kuhu tahetakse jõuda. See on laiemalt kogu ettevõtte (või osakonna) tegevuse MÕTE, miks me üldse tegutseme.
Toon mõned näited. Kui vaadata strateegiliselt tasandilt – mis põhjusel peaks klient üleüldse minu uksest sisse astuma? Kui vaadata taktikaliselt tasandilt – mis on personalijuhi (turundusjuhi, müügiosakonna jne) roll ettevõtte väärtusahelas? Tore, kui siht mahub ühte lausesse. Aga päris tihti ei mahu ning on vaja 3-4-5 lauset. Ja see on täiesti OK, niikaua kuni kõik firma töötajad nendest lausetest ühte moodi aru saavad.
Objective ehk tegevuseesmärk
Objective ehk tegevuseesmärk näitab, mida ma konkreetselt teen, et siht täituks? MIL VIISIL me sihini jõuame? See on reeglina lühiajalisem, enamasti paremini mõõdetav ehk mahub SMART kriteeriumite sisse.
Oma koolitustel kasutan nende kahe erineva “eesmärgi” illustreerimiseks ühte vana head näidet NASAlt:
[row]
[span4]
Siht ehk Goal
Kui NASA koristajalt kunagi küsiti, mida ta seal organisatsioonis teeb, siis vastus oli: “Saadan raketti kuule.”
[/span4]
[span4]
Tegevuseesmärk ehk Objective
a) iga päev iga täistund tühjendan ära kõik (10 tk) II korruse prügikastid, aega 5 min.
b) iga päev kell 18:00 kuni 19:00 puhastan III korruse põrandaid.
[/span4]
[/row]
Mis on Sinu SIHT?
Mis on Sinu SIHT ehk milleks ettevõte Sind või Sinu osakonda üldse vajab? Mis on Sinu töö suurem vaade? Kui Sa läheksid ja küsiksid oma turundusosakonnast, tootmisosakonnast, klienditeenindusest või müügiosakonnast, mis on nende eesmärk, siis MIDA SA KUULEKSID? Kas pigem “saadan raketti kuule” või pigem “tühjendan iga täistund kõik prügikastid”?
Aga kuhu siis kasumi- või käibe-eesmärgid jäävad? See on omaette teema. Seda tuleks võtta nii – kas hommikul ärgates on Sul vaja mõelda, et nüüd hakkan hingama? Või päeva jooksul meelde tuletada, et nüüd hingan sisse ja välja?
Kuidas erinevaid eesmärke kasutada?
- Veendu, et teie ettevõttes oleks siht väga täpselt paigas, miks klient just teie uksest peaks sisse astuma. Ja et kõik töötajad saaksid sellest täpselt ühtemoodi aru. Vorm ei ole tähtis, tähtis on sisu!
- Investeeri oma aega ja veenmisjõudu sellesse, et küsimusele, mida Sa siin ettevõttes teed, oleks vastuseks pigem “saadan raketti kuule” kui “tühjendan prügikaste”. Äärmisel juhul võivad need kaks vastust tulla koos.
- Kontrolli üle, kas kõikides teie ettevõtte osakondades on täpselt lahti kirjutatud, mis on nende panus ettevõtte sihini jõudmiseks. Mis on nende tegevuseesmärgid ehk MIL VIISIL nende tegevus viib ettevõtte sihile. Tegevuseesmärgid võiksid reeglina olla sõnastatud SMART printsiibi kohaselt – olla mõõdetavad ja konkreetse tähtajaga.
- Lõpetuseks: kontrolli üle, kas valitud tegevuseesmärgid viivad ikka selle sihini, mis on kirjeldatud punktis 1.